Skip to content

Japan 2015: Harajuku & Meiji Shrine

November 22, 2015

Datum: 2015-08-04

SAMSUNG CSC

Denna tisdag vaknade vi och bestämde oss för att äta curry till frukost. Japansk curry är ju typ något av det godaste som finns, jag och Rikard har fått en vana att laga det till middag här hemma när vi känner att vi saknar Japan extra mycket.

CoCo Curry rekommenderas i alla fall! Det är en kedja med restauranger lite här och var, de har engelsk meny, samt att du får bestämma lite hur du vill att din curry ska se ut.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Jag beställde en tonkatsu curry med ost i såsen. MMMM. förmodligen det bästa jag ätit i år tror jag. Hade ett lite awkward ögonblick där jag inte förstod hur man låste dörren på toaletten, utan fick sitta och panikhålla handtaget och kissa samtidigt, men sen begav vi oss vidare till Harajuku!

SAMSUNG CSC

Shibuya station!

SAMSUNG CSC

Harajuku låg bara en station ifrån oss, så vi var där rätt många gånger under resan. Här sitter Sonja och Caroline och poserar på tåget.

SAMSUNG CSC

Först på vår lista; Meiji Shrine. Det är ett shintotempel som byggdes och tillägnades kejsaren Meiji efter hans död. Tyvärr förstördes byggnaden under andra världskriget, så det som går att se nu är en rekonstruktion. Templet omringas av en park och eftersom att Tokyo är ett rätt så högljutt ställe så var det skönt att få lite tystnad. Även om det egentligen inte var tyst för cikador, överallt.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Innan man går in till templet är det vanligt att man tvättar händerna, för att rena sig helt enkelt.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Vi köpte varsin Omikuji. Man fick dra en liten pinne ur en låda, och fick då ett nummer, till en dikt som skulle passa specifikt för dig. Jag fick nummer 14. Lite synd att jag inte fotade själva dikten dock. haha.

SAMSUNG CSC

Därefter gick vi vidare till Takeshita Dori för lite shopping och snacks. Det är alltid så himla mycket människor här, så man känner sig lite som en fisk som kämpar sin väg mot strömmen, men det finns massa roligt att kika på här, främst kläder då!

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Och crepes! Så himla gott. Vi gick till ett ställe som heter Marion Crépes. Det var helt tomt när vi kom dit, men så fort vi ställde oss i kön blev det världens megakö och alla på hela gatan skulle också ha. Ovan är Rikards blåbär, chokladglass, brownie, nånting-crepe. mmm.

SAMSUNG CSC

Så söt kille!

2015-08-04 18.52.58_1

Världens lycka. Önskar jag kunde återskapa något liknande men tror inte jag skulle lyckas så värst bra.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Sen åkte vi till Shinjuku och åt ramen med Amanda. Superlyckad dag kan man väl säga!

4 Comments leave one →
  1. November 22, 2015 2:42 pm

    Du tar så fina bilder!!!!!!

    • November 22, 2015 3:29 pm

      åååh tack! Det gör du med hihi. Vi får ta och fota en massa tillsammans när jag kommer sen!

  2. November 29, 2015 4:22 pm

    Det känns väldigt häftigt!

    • November 29, 2015 4:31 pm

      Ja, min resa till Tokyo var jättebra! Definitivt ett ställe jag rekommenderar dig att resa till, om du inte redan varit där!

Leave a Reply

